5.3
Analisis
penerimaan masyarakat Melayu moden di Batu 3 ½ terhadap adat menyambut kelahiran
Bil
|
Perkara
|
Informen 1
|
Informen 2
|
Informen 3
|
1
|
Adakah anda masih melakukan perbuatan menanam uri
bayi selepas anak dilahirkan?
|
Ya, saya masih melakukan perbuatan menanam uri bayi
kerana uri bayi perlu ditanam
dalam tanah
bagi memastikan uri bayi tidak dimakan oleh haiwan liar.
|
Ya, saya masih melakukan perbutan ini. Uri bayi
ditanam di dalam tanah.
|
Ya, saya masih
mengamalkan.
Uri bayi
ditanam dengan pensel agar anak akan menjadi bijak pada masa akan datang
|
2
|
Adakah anda
masih mengamalkan adat mengadap perut ketika hamil?
|
Tidak, saya tidak melakukan malah saya langung tidak
mengetahui adat tersebut.
|
Tidak, saya tidak mengamalkan adat tersebut.
|
Tidak kerana amalan ini mengandungi unsur khurafat
seperti memberi makan kepada semangat.
|
3
|
Adakah anda
masih menempah bidan dan menggunakan khidmat bidan sewaktu melahirkan anak?
|
Tidak, saya bersalin di hospital.
|
Tidak, saya melahirkan anak di hospital Besar
Kuantan.
|
Tidak, saya melahirkan anak di hospital.
|
4
|
Adakah anda
masih mengamalkan perbuatan melenggang perut ketika hamil?
|
Ya, ketika mengandungkan anak sulung. Kelapa dan
telur digolek di perut dan terdapat bacaan tertentu dibaca.
|
Ya. Adat tersebut dilakukan untuk membetulkan kedudukan anak
di dalam perut dan memudahkan anak keluar ketika bersalin
|
Ya. Pelbagai persiapan dibuat seperti menyediakan kain
kuning tujuh lapisan, bantal kuning, tilam kuning, serta pulut putih dan
kuning. Kemudiannya, telur dan kelapa diurut sehingga ke kaki dan kelapa
ditendang sekuat-kuatnya. Ianya dipercayai akan memberi kesenangan ketika
melahirkan anak kelak
|
5
|
Apakah anda
masih mengamalkan perbuatan mandi melenggang perut ketika hamil?
|
Tidak, saya tidak mengamalkan perbuatan itu.
|
Tidak kerana kerana bahan-bahan sukar untuk didapati seperti
tujuh jenis air telaga.
|
Ya .Ibu mertua dan ibu saya menyediakan bahan sebelum
amalan dilakukan seperti tepung tawar, tiga biji limau nipis, sedahan mayang
pinang, tujuh jenis bunga, kelapa tua yang sudah dikupas kulit, air tolak
bala, telur dan dua batang lilin. Upacara dimulakan dengan doa selawat ke
atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W. Beliau kemudian, dijirus air dan dikibas
mayang pinang, sebiji telur diselitkan di lipatan kain basahan dan kemudian
di lepaskan. Tujuh jenis bunga ditaburi dan akhir sekali air tolak bala
dijiruskan ke badan saya.
|
6
|
Adakah anda
masih mengamalkan perbuatan minum air selusuh sebelum
melahirkan
anak?
|
Ya. Sejenis tumbuhan yang berasal dari Mekah
direndam ke dalam air.
|
Ya. Air selusuh yang diminum saya merupakan air zamzam dan dibaca selawat
oleh suami saya.
|
Ya, saya minum air rendaman sejenis tumbuhan yang
dipanggil selusuh.
|
7
|
Adakah anda
masih melakukan upacara tahnik selepas anak dilahirkan?
|
Ya, saya masih mengamalkan.
|
Ya. Kurma diberi kepada anak saya.
|
Ya. Sedikit makanan seperti kurma diletakkan ke
mulut anak saya.
|
8
|
Adakah anda
masih mengamalkan upacara cukur rambut bayi selepas anak
dilahirkan?
|
Ya. Rambut anak saya digunting sedikit rambut oleh tok
imam.
|
Ya, kerana merupakan sunnah nabi dan rambut bayi perlu dicukur kesemuanya.
Mencukur rambut bayi yang baru dilahirkan adalah amalan baik bagi membolehkan
rambut bayi lebih sihat dan tumbuh lebih lebat.
|
Ya. Saya mengadakan
majlis dan jamuan makan untuk amalan tersebut.
|
9
|
Adakah anda
masih melakukan perbuatan melaungkan azan ke telinga bayi selepas
anak
dilahirakn?
|
Ya, ayah saya telah melaungkan azan kepada anak sulung,
manakala anak kedua dan ketiga pula diazankan oleh suami.
|
Ya, anak saya diazankan oleh suami ketika di hospital.
|
Ya, kesemua anak saya diazankan oleh suami semasa
dilahirkan di hospital.
|
10
|
Adakah anda
masih melakukan adat naik buaian selepas anak dilahirkan?
|
Tidak. Saya langsung tdak mengetahui perkara
tersebut.
|
Tidak. Tak pernah lakukan.
|
Ya, kerana warisan bagi keturunan .Perpatih. Adat ini biasanya
dilakukan setelah tujuh hari kelahiran bayi. Sebelum anak saya diletakkan ke
dalam buai, doa dibaca terlebih dahulu dan diletakkan ke dalam buai oleh
nenek serta dibuai sehingga tertidur. Orang-orang yang terlibat dalam majlis
tersebut diberi pulut kacang dan bunga telur sebelum pulang. Juga, amalan
khurafat tidak lagi dilakukan oleh saya seperti meletakkan bara api dan pisau di buaian.
|
Antara penerimaan masyarakat Melayu
moden di Batu 3 ½, Kuantan terhadap adat menyambut kelahiran seperti amalan
menanam uri bayi selepas anak dilahirkan bagi ketiga-tiga informen ialah sama.
Informen satu, dua dan tiga masih melakukan perbuatan menanam uri bayi selepas
anak dilahirkan. Mereka menanam uri bayi di dalam tanah bagi memastikan uri
bayi tidak dimakan oleh haiwan liar. Informen ketiga mengatakan bahawa uri bayi
ditanam dengan pensel agar anak akan menjadi bijak pada masa akan datang.
Seterusnya,
adat mengadap perut. Informen satu tidak pernah melakukan perbuatan tersebut.
Informen kedua pula langsung tidak mengetahui akan perbuatan tersebut.
Manakala, informen ketiga tidak melakukan perbuatan tersebut kerana amalan mengadap perut mengandungi
unsur khurafat. Adat mengadap perut juga dikenali sebagai adat mengadap
semangat. Adat ini dilakukan untuk memberi semangat makan. Upacara ini dihadiri
oleh kaum wanita sahaja. Ibu mengandung akan duduk di atas pelamin sepanjang
upacara tersebut. Kaum perempuan yang lain pula akan menyediakan makanan
seperti ayam dan telur untuk semangat .Wanita hamil akan memakan sedikit garam
bagi memastikan anak yang dilahirkan tidak cacat dan tidak diganggu oleh
semangat jahat.
Selain itu, ketiga-tiga informen tidak
lagi mengamalkan adat menempah bidan dan khidmat bidan sewaktu melahirkan anak.
Hal ini demikian kerana, mereka melahirkan anak di hospital. Bidan ditempah
sebelum waktu bersalin oleh masyarakat dahulu kala. Namun, kemudahan rumah
sakit pada era modenisasi ini menyebabkan adat ini tidak diamalkan lagi oleh
masyarakat Melayu moden di Batu 3 ½, Kuantan.
Ketiga- tiga informen masih melakukan
perbuatan melenggang perut. Informen pertama mengamalkan perbuatan tersebut
ketika mengandung anak sulung. Kelapa dan telur digolek di perut dan terdapat
bacaan tertentu dibaca ketika perbuatan tersebut dijalankan. Informen kedua
berkata amalan tersebut dilakukan untuk membetulkan kedudukan anak di dalam
perut dan memudahkan anak keluar ketika bersalin. Informen ketiga pula berkata
persiapan dibuat dengan menyediakan kain kuning tujuh lapisan, bantal kuning,
tilam kuning, serta pulut putih dan kuning. Kemudiannya, telur dan kelapa
diurut sehingga ke kaki dan kelapa ditendang sekuat-kuatnya. Ianya dipercayai
akan memberi kesenangan ketika melahirkan anak kelak.
Perbuatan mandi melenggang ketika
hamil tidak lagi diamalkan oleh informen pertama. Informen kedua juga tidak
mengamalkan perbuatan tersebut kerana bahan-bahan sukar untuk didapati seperti
tujuh jenis air telaga. Manakala informen ketiga masih mengamalkan amalan mandi
melenggang perut. Ibu mertua dan ibu informen satu menyediakan pelbagai bahan
sebelum amalan dilakukan seperti tepung tawar, tiga biji limau nipis, sedahan
mayang pinang, tujuh jenis bunga, sebiji kelapa tua yang sudah dikupas kulit,
air tolak bala, sebiji telur dan dua batang lilin. Upacara dimulakan dengan doa
selawat ke atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W. Beliau kemudian, dijirus air dan
dikibas mayang pinang, sebiji telur diselitkan di lipatan kain basahan dan
kemudian di lepaskan. Tujuh jenis bunga ditaburi dan akhir sekali air tolak
bala dijiruskan ke badan informen ketiga.
Ketiga-tiga orang informen masih
mengamalkan perbuatan minum air selusuh sebelum melahirkan anak. Informen
pertama mengatakan air selusuh berasal daripada sejenis tumbuhan dari Mekah
yang direndam dan dijadikan air. Informen ketiga mengatakan perkara yang sama
seperti informen pertama. Manakala informen kedua pula mengatakan air selusuh
yang diminumya merupakan air zamzam dan dibaca selawat oleh suaminya.
Di samping itu, ketiga-tiga informen
masih melakukan upacara tahnik selepas anak disambut. Informen satu, kedua dan
ketiga mengatakan anak mereka yang
dilahirkan diberi sedikit makanan seperti kurma. Selepas kurma diletakkan ke
mulut, si ayah akan berselawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W. agar anak yang
dilahirkan menjadi insan yang baik dan solehah.
Ketiga-tiga informen juga masih
mengamalkan upacara cukur rambut bayi. Cukur rambut bayi juga dikenali sebagai
cukur jambul bayi. Jambul bayi yang dilahirkan digunting sedikit. Informen
pertama berkata tok imam mengunting sedikit rambut anaknya yang dilahirkan.
Informen kedua berkata bahawa cukur jambul merupakan sunnah nabi dan rambut
bayi juga perlu dicukur kesemuanya. Beliau berkata mencukur rambut bayi yang
baru dilahirkan adalah amalan baik bagi membolehkan rambut bayi lebih sihat dan
tumbuh lebih lebat. Informen ketiga pula mengadakan majlis dan diadakan jamuan
untuk amalan tersebut.
Selain itu, informen pertama mengatakan
perbuatan melaungkan azan ke telinga bayi masih diamalkan, Informen pertama
berkata bahawa ayah beliau telah melaungkan azan kepada anak sulungnya,
manakala anak kedua dan ketiga pula diazankan oleh suaminya. Informen kedua dan
ketiga pula berkata kesemua anak mereka diazankan oleh suami ketika anak
dilahirkan di hospital. Tujuan amalan ini dilakukan ialah bagi memastikan anak
itu diberkati dan tidak diganggu syaitan dan makhluk lain.
Adat naik buaian atau berendoi tidak
lagi diamalkan oleh informen pertama dan informen kedua langsung tidak pernah
melakukan adat tersebut. Namun, informen ketiga masih mengamalkan perbuatan
tersebut kerana merupakan adat warisan bagi keturunan yang mengamalkan adat Perpatih.
Adat ini kebiasaan dilakukan setelah tujuh hari kelahiran bayi. Sebelum bayi
diletakkan ke dalam buai, doa dibaca terlebih dahulu dan bayi diletakkan ke
dalam buai oleh nenek serta dibuai sehingga tertidur. Orang-orang yang terlibat
dalam majlis tersebut diberi pulut kacang dan bunga telur sebelum pulang.
Beliau juga berkata, amalan khurafat tidak lagi dilakukan. Kebiasan masyarakat
zaman dahulu kala, sebelum bayi diletakkan ke dalam buai akan meletakkan bara
api ke dalam buai bagi menghalang jin dan syaitan, dikatakan jin dan syaitan
diserap ke dalam bara api tersebut. Selain itu, bahan tajam seperti pisau
diletakkan di bawah buaian sepanjang upacara dilakukan bagi memastikan tiada
gangguan oleh makhluk halus.