d

Saturday, June 20, 2015

Contoh Kerja Kursus Pengajian Am STPM (part 2)

5.0 Dapatan Kajian dan Perbincangan
Bahagian ini akan menceritakan analisis data dan memaparkan hasil penemuan kajian yang telah dilakukan daripada borang soal selidik yang telah diisi oleh 30 orang responden. Data yang diperoleh telah diproses bagi mendapatkan statistik seperti nilai peratusan dan taburan kekerapan.

5.1 Analisis Demografi Responden
Seramai 30 orang responden yang terdiri daripada penduduk di perumahan Batu 3 ½ telah disoal selidik. Huraian analisis latar belakang responden melibatkan aspek jantina, umur, bangsa dan pekerjaan dipersembahkan  dalam bentuk rajah.

5.1.1 Analisis Jantina Responden
Jantina
Frekuensi (f)
Peratusan (%)
Lelaki
15
50.0
Perempuan
15
50.0
Jumlah
30
100.0
Jadual 3 : Taburan Responden Berdasarkan Jantina

Sumber : Kajian Lapangan 2015

(carta pai)

Jadual 3 menunjukkan taburan responden yang telah disoal selidik. Berdasarkan hasil kajian, daripada 30 orang responden seramai 15 orang perempuan (50%) adalah perempuan dan selebihnya seramai 15 orang lelaki (50%). Kebanyakan responden merupakan pasangan suami isteri.

5.1.2 Analisis Umur Responden
Umur
Frekuensi (f)
Peratusan (%)
Bawah 18 tahun
2
6.7
19 tahun – 30 tahun
12
40.0
31 tahun – 40 tahun
2
6.7
41 tahun – 50 tahun
8
26.6
51 tahun dan ke atas
6
20.0
Jumlah
30
100.0
Jadual 4 : Taburan Responden Berdasarkan Umur
Sumber : Kajian Lapangan 2015

(carta pai)

Jadual 4 menunjukkan taburan responden yang telah disoal selidik. Berdasarkan hasil kajian, daripada 30 responden yang telah disoal selidik, responden yang berumur di bawah 18 tahun adalah seramai dua orang (6.7%), manakala majoriti responden berumur 19 tahun hingga 30 tahun iaitu seramai 12 orang (40%). Responden berumur 31 tahun sehingga 40 tahun seramai dua orang (6.7%), responden berumur 41 tahun hingga 50 tahun seramai lapan orang (26.6%) dan enam orang responden (20%) berumur 51  tahun dan ke atas.

5.1.3 Analisis Bangsa Responden
Bangsa
Frekuensi (f)
Peratusan (%)
Melayu
30
100.0
Cina
0
0
India
0
0
Jumlah
30
100.0
Jadual 5 : Taburan Responden Berdasarkan Bangsa
Sumber : Kajian Lapangan 2015

(carta pai)


5.2  Analisis adat menyambut kelahiran bayi dalam kalangan masyarakat Melayu dan pantang larang semasa hamil masyarakat Melayu di Batu 3 ½, Kuantan.

Bil
Item soalan
SS
S
TS
STS
f
%
f
%
f
%
f
%
1
Adat melenggang perut masih dilakukan oleh wanita hamil.

2
6.7
16
53.3
7
23.3
5
16.7
2
Uri bayi ditanam di dalam tanah.

19
63.4
10
33.3
0
0
1
3.3
3
Amalan menanam uri dengan alatan tajam seperti paku masih diamalkan.

3
10.0
6
20.0
4
13.3
17
56.7
4
Kepercayaan suami tidak boleh memancing ikan semasa isteri hamil masih diamalkan.
1
3.3
10
33.4
13
43.3
6
20
5
Kepercayaan wanita hamil tidak boleh melalui di bawah ampaian masih diamalkan.
1
3.3
5
16.7
15
50.0
9
30.0
6
Kepercayaan adat membaca wirid dan doa dapat melindungi bayi dari gangguan makhluk halus masih diamalkan.
16
53.3
14
46.7
0
0
0
0
7
Adat mengadap perut masih diamalkan.
0
0
4
13.3
16
53.3
10
33.4

8
Setelah genap tujuh bulan, adat menempah bidan diamalkan.
3
10
3
10
13
43.3
11
36.7
9
Barangan persiapan menyambut kelahiran tidak boleh disediakan sekiranya belum mencukupi lima bulan kerana khuathir ditimpa bala masih diamalkan.
0
0
5
16.7
7
23.3
18
60
10
Melakukan majlis solat hajat dan doa selamat dapat memberkati wanita yang sedang hamil.
9
30
19
63.3
2
6.7
0
0
11
Meminum air selusuh masih diamalkan.
20
66.7
10
33.3
0
0
0
0
12
Mandi melenggang perut dilakukan untuk tolak bala.
0
0
4
13.3
6
20
20
66.7
13
Wanita yang hamil perlu berpantang dari segi pemakanan.
4
13.3
10
33.3
5
16.7
11
36.7
14
Ikatan perlu dibuat dahulu sebelum tali pusat dikerat.
2
6.7
1
3.3
13
43.3
14
46.7
15
Kepercayaan duri diletakkan di kawasan rumah supaya tidak diganggu penanggal masih diamalkan
1
3.3
7
23.3
14
46.7
8
26.7

Jadual 7 : Analisis adat menyambut kelahiran bayi dalam kalangan masyarakat Melayu dan pantang larang semasa hamil masyarakat Melayu di Batu 3 ½, Kuantan
Sumber : Kajian hasil soal selidik 2015




        Analisis kajian menunjukkan adat melenggang perut merupakan jenis adat menyambut kelahiran bayi dalam kalangan masyarakat Melayu. Seramai dua orang responden (6.7%) sangat setuju dan 16 orang responden (53.3%) setuju adat ini masih diamalkan oleh wanita hamil. Hal ini kerana adat melenggang perut adalah bertujuan  untuk membetulkan perut wanita yang mengandung supaya anak yang berada di dalam kandungan betul kedudukannya dan wanita mengandung akan senang melahirkan anak kelak.
        Dalam pada itu, menanam uri bayi di dalam tanah merupakan adat menyambut kelahiran bayi. 19 orang responden (63.4%) sangat setuju bahawa uri bayi perlu di tanam di dalam tanah dan 10 orang responden (33.3.%) setuju dengan kenyataan tersebut. Uri bayi tidak boleh dibuang merata-rata kerana takut dimakan haiwan liar. Oleh yang demikian, uri bayi perlu ditanam di dalam tanah agar lebih selamat.
        Selain itu, sepuluh peratus responden sangat setuju bahawa amalan menanam paku dengan alatan tajam seperti paku masih diamalkan. Manakala 20 % responden bersetuju amalan itu masih diamalkan. Namun, terdapat responden seramai empat orang (13.3%) tidak setuju amalan ini masih diamalkan. Majoriti responden seramai 17 orang (56.7%) sangat tidak setuju amalan menanam uri bayi dengan alatan tajam seperti paku masih diamalkan. Masyarakat mempercayai sekiranya uri bayi ditanam dengan alatan tajam, uri tersebut tidak akan diganggu dan dimakan oleh makhluk halus. Namun, sesetengah masyarakat Melayu moden kini tidak mengamalkan perbuatan tersebut kerana merasakan kepercayaan itu kolot.
        Seterusnya, kepercayaan suami tidak boleh memancing ikan semasa isteri hamil masih diamalkan dan dipersetujui oleh responden sebanyak 33.4 peratus. Seorang responden (3.3%) sangat setuju dengan kenyataan tersebut. 43.3 peratus tidak setuju kepercayaan suami tidak boleh memancing ikan semasa isteri hamil masih diamalkan dan enam orang responden (20%) sangat tidak setuju dengan kepercayaan tersebut. Masyarakat Melayu kini tidak mempercayai akan hal yang sedemikian kerana merasakan kepercayaan itu kuno. Bagi masyarakat yang masih mempercayai kepercayaan tersebut, mereka merasakan bahawa anak yang berada di dalam kandungan akan sumbing bibir.
        Seorang responden (3.3%) sangat setuju bahawa kepercayaan wanita hamil tidak boleh melalui di bawah ampaian masih diamalkan. Lima orang responden (16.7%) juga setuju kepercayaan wanita hamil tidak boleh melalui di bawah ampaian masih diamalkan. Manakala 15 orang responden (50%) tidak setuju bahawa kepercayaan wanita hamil tidak boleh melalui di bawah ampaian masih diamalkan. Daripada 30 responden, sembilan orang reponden (20%) sangat tidak setuju bahawa kepercayaan tersebut masih diamalkan. Responden yang bersetuju mengatakan bahawa anak yang akan dilahirkan akan gagap. Terdapat juga sesetengah responden mengatakan bahawa demi menjaga keselamatan kerana penyidai ampaian biasanya rendah dan dikhuatiri ibu hamil akan tersendung dan jatuh. Namun, majoriti responden tidak bersetuju kerana merasakan kepercayaan tersebut hanyalah kepercayaan yang lapuk.
        Berdasarkan analisis, seramai 16 orang responden (53.3%) sangat setuju bahawa kepercayaan adat membaca wirid dan doa dapat melindungi bayi dari gangguan makhluk halus masih diamalkan dan 14 orang responden(46.7%)  setuju dengan kepercayaan tersebut masih diamalkan. Hal ini kerana bacaan doa dan wirid dapat menjadi pendinding kepada wanita hamil dari gangguan syaitan disamping elok dilakukan oleh wanita hamil yang beragama Islam.
      Di samping itu, tiada responden yang sangat setuju dengan adat mengadap perut masih diamalkan. Empat orang responden (13.3%) pula setuju bahawa adat mengadap perut masih diamalkan. Tetapi terdapat 16 orang responden (53.3%) yang tidak setuju dan 10  orang responden (33.4%) sangat tidak setuju bahawa adat mengadap perut masih diamalkan. Amalan mengadap perut juga dikenali sebagai upacara mengadap semangat. Upacara ini dihadiri oleh wanita sahaja dan makanan diberikan kepada semangat, wanita hamil akan merasa sedikit garam dengan kepercayaan bayi yang dilahirkan nanti mempunyai anggota yang sihat. Adat ini tidak dipersetujui oleh majoriti responden kerana mempunyai unsur khurafat.
        Selain itu, adat menyambut kelahiran menempah bidan setelah genap tujuh bulan mendapat tiga orang responden (10%) yang sangat setuju dan juga tiga orang responden (10%) yang setuju. Majoriti tidak setuju dengan amalan ini masih diamalkan. 13 orang responden (43.3%) tidak setuju bahawa setelah genap tujuh bulan, adat menempah bidan diamalkan. 11 orang responden (36.7%) sangat tidak setuju bahawa adat tersebut masih diamalkan. Amalan menempah bidan ini bertujuan untuk menentukan bidan untuk menyambut kelahiran bayi nanti dan dikhuathiri jikalau tempahan tidak dilakukan awal, bidan yang ada tidak dapat membantu wanita hamil melahirkan bayi. Amalan ini tidak lagi dilakukan oleh masyarakat Melayu di Batu 3 ½  kerana kewujudan hospital pada era moden ini menyebabkan amalan ini jarang dilakukan oleh masyarakat Melayu. Hal ini kerana, kebanyakan masyarakat Melayu melahirkan anak di hospital.
        Tiada responden yang sangat setuju bahawa barangan persiapan menyambut kelahiran tidak boleh disediakan sekiranya belum mencukupi lima bulan kerana khuathir ditimpa bala masih diamalkan. Namun, terdapat lima responden (16.7%) yang berseuju bahawa barangan persiapan menyambut kelahiran tidak boleh disediakan sekiranya belum mencukupi lima bulan kerana khuathir ditimpa bala masih diamalkan. Tujuh orang responden (23.3%) yang tidak setuju dengan perbuatan tersebut masih diamalkan dan majoriti responden sangat tidak setuju dengan perbuatan tersebut diamalkan seramai 18 orang responden (60%). Majoriti responden tidak bersetuju amalan ini diamalkan kerana berasa terdapat unsur khurafat.
       Peratusan responden yang sangat setuju melakukan majlis solat hajat dan doa selamat dapat memberkati wanita yang sedang hamil sebanyak 30 peratus iaitu sembilan orang responden. Majoriti responden setuju dengan kenyataan tersebut seramai 19 orang responden (63.3%). Manakala dua orang responden (6.7%) tidak setuju dan tiada responden yang sangat tidak setuju dengan kenyataan tersebut. Majlis solat hajat dan doa dilakukan bertujuan sebagai tanda kesyukuran dan rahmat kepada Allah S.W.T. Masyarakat Melayu yang beragama Islam juga melakukan perbuatan ini agar wanita yang hamil diberkati dan dilindugi oleh tuhan sepanjang kehamilan mereka.
      Jenis adat menyambut kelahiran lain ialah meminum air selusuh. 20 orang responden (66.7%) sangat setuju bahawa adat tersebut masih diamalkan. Sepuluh orang responden (33.3%) setuju bahawa meminum air selusuh masih diamalkan. Hal ini dikatakan demikian kerana amalan meminum air selusuh akan memudahkan wanita hamil untuk melahirkan anak.
       Peratus responden yang sangat setuju bahawa mandi melenggang perut dilakukan untuk tolak bala ialah sifar dan empat orang responden (13.3%)  setuju dengan amalan tersebut. Terdapat responden yang tidak setuju dengan kenyatan tersebut seramai enam orang (20%). Majoriti responden sangat tidak setuju bahawa mandi melenggang perut dilakukan untuk tolak bala seramai 20 orang (66.7%). Perbuatan ini tidak dilakukan oleh kebanyakan masyarakat kerana dianggap rumit. Hal ini kerana wanita hamil perlu dimandikan dengan air tujuh telaga dan ditaburi dengan tujuh jenis bunga.
       Peratusan responden sangat setuju bahawa wanita yang hamil perlu berpantang dari segi pemakanan sebanyak 13.3 peratus. Responden yang setuju seramai sepuluh orang (33.3%). Responden yang tidak setuju seramai lima orang (16.7%). Majoriti responden sangat tidak setuju bahawa wanita yang hamil perlu berpantang dari segi pemakanan seramai 11 orang (36.7%). Wanita yang hamil perlu berpantang demi kesihatan mereka. Mereka tidak boleh makan makanan dengan sesuka hati kerana makanan tersebut berkemungkinan akan menjejaskan kandungan mereka. Wanita hamil digalakkan untuk makan sayur-sayuran, produk tenusu dan makanan berkanji agar anak dalam kandungan mendapat nutrien yang secukupnya.
        Ikatan perlu dibuat dahulu sebelum tali pusat dikerat sangat dipersetujui oleh dua orang responden (6.7%), seorang setuju (3.3%) dengan perbuatan tersebut. 43.3 peratus tidak setuju dengan perbuatan tersebut. Majoriti responden sangat tidak setuju seramai 14 orang (46.7%) dengan perbuatan tersebut. Ikatan perlu dibuat dahulu sebelum tali pusat dikerat dengan tujuan untuk menyekat aliran darah antara ibu dan kandungan.  Responden tidak bersetuju dengan amalan ini kerana merasakan perbuatan ini tidak penting.
        3.3 peratus responden yang sangat setuju bahawa kepercayaan duri diletakkan di kawasan rumah supaya tidak diganggu penanggal masih diamalkan. Tujuh orang responden (23.3%) setuju dengan kepercayaan tersebut. Majoriti responden seramai 14 orang (46.7%) tidak setuju dengan kenyataan tersebut. 26.7 peratus responden sangat tidak setuju bahawa kepercayaan duri diletakkan di kawasan rumah supaya tidak diganggu penanggal masih diamalkan. Amalan ini sangat dipercayai oleh masyarakat dahulu kala, namun majoriti responden masyarakat Melayu di Batu 3 ½ tidak mempercayai kepercayaan tersebut kerana berasakan terdapat unsur khurafat. Tambahan pula, responden di kawasan tersebut beragama Islam dan mendapatkan perlindungan dari Tuhan dengan cara berdoa dan sebagainya.