d

Saturday, June 20, 2015

Contoh Kerja Kursus Pegajian Am STPM (part 4. Rumusan dan Kesimpulan)

6.0 Rumusan dan Kesimpulan
6.1  Rumusan
        Tajuk kajian ini ialah Amalan Adat Menyambut Kelahiran dalam Kalangan Masyarakat Melayu di Batu 3 ½, Kuantan, Pahang. Kajian bertujuan untuk mengenal pasti jenis adat menyambut kelahiran bayi dalam kalangan masyarakat Melayu dan pantang larang semasa hamil masyarakat Melayu di Batu 3 ½, Kuantan serta mengkaji penerimaan masyarakat Melayu moden di Batu 3 ½, Kuantan terhadap adat menyambut kelahiran. Kajian dijalankan di kawasan perumahan Batu 3 ½ Kuantan. Kedua-dua objektif kajian ini telah tercapai.
6.1.1Mengenal pasti jenis adat menyambut kelahiran bayi dalam kalangan masyarakat Melayu dan pantang larang semasa hamil masyarakat Melayu di Batu 3 ½, Kuantan.
        Kajian ini dijalankan untuk mengenal jenis adat menyambut kelahiran bayi dalam kalangan masyarakat Melayu dan pantang larang semasa hamil masyarakat Melayu di Batu 3 ½, Kuantan. Kaedah yang diguna untuk mengkaji objektif pertama ini ialah menggunakan kaedah kuantitatif iaitu melalui soal selidik. Kajian ini dijalankan pada waktu cuti sekolah iaitu pada hari khamis, 19 Mac 2015. Seramai 30 orang responden disoal selidik menggunakan borang soal selidik. Hasil kajian ini merumuskan bahawa terdapat pelbagai jenis adat menyambut kelahiran bayi dalam kalanga masyarakat Melayu seperti amalan melenggang perut, menanam uri, mandi melenggang perut, menenempah bidan, menadap perut, dan meminum air selusuh. Sesetengah masyarakat di kawasan tersebut juga masih mempercayai kepercayaan dan pantang larang semasa hamil seperti kepercayaan suami tidak boleh memancing ikan semasa isteri masih hamil, kepercayaan wanita hamil tidak boleh melalui di bawah ampaian, kepercayaan duri diletakkan di kawasan rumah supaya tidak diganggu penanggal, kepercayaan barangan persiapan menyambut kelahiran tidak boleh disediakan sekiranya belum mencukupi lima bulan kerana khuathir ditimpa bala, serta membaca wirid dan doa dapat melindungi bayi dari gangguan makhluk halus, dan ikatan perlu dibuat dahulu sebelum tali pusat dikerat, serta amalan berunusr Islamik seperti membaca wirid dan doa dapat melindungi bayi dari gangguan makhluk halus, melakukan majlis solat hajat dapat memberkati wanita hamil, dan berpantang dari segi pemakanan. Objektif utama ini telah tercapai.
6.1.2 Mengkaji penerimaan masyarakat Melayu moden di Batu 3 ½, Kuantan terhadap adat menyambut kelahiran.
        Kajian ini dijalankan untuk mengkaji penerimaan masyarakat Melayu moden di Batu 3 ½, Kuantan terhadap adat menyambut kelahiran. Kaedah yang digunakan untuk mengkaji objektif kedua ini ialah menggunakan kaedah kualitatif iaitu temu bual. Pengkaji  telah menebual tiga orang informen yang tinggal di Batu 3 ½, Kuantan. Kajian ini dijalankan selama tiga hari pada 20 Mac 2015 hingga 22 Mac 2015. Pelbagai pendapat dikemukan oleh informen. Majoriti informen masih mengamalkan perbuatan menanam uri bayi walaupun pada era moden ini. Masyarakat Melayu moden di Batu 3 ½, Kuantan juga masih melakukan perbuatan melenggang perut, mandi melenggang perut, meminum air selusuh, melaungkan azan kepada bayi, tahnik, cukur jambul, dan adat naik buai. Namun, mereka tidak lagi mengamalkan adat menempah bidan kerana masyarakat Melayu moden di kawasan ini lebih gemar bersalin di rumah sakit atau hospital. Selain itu, ketiga-tiga informen tidak lagi mengamalkan amalan mengadap perut atau mengadap semangat kerana perbuatan tersebut mengandungi unsur khurafat seperti memberi makan kepada semangat. Hasil kajian ini merumuskan bahawa masyarakat Melayu moden di Batu 3 ½, Kuantan masih mengamalkan adat menyambut kelahiran walaupun bukan kesemua adat tersebut. Objektif kedua kajian ini turut tercapai.
6.2  Kesimpulan
        Terdapat pelbagai jenis amalan bagi adat menyambut kelahiran masyarakat Melayu. Dalam kajian ini, amalan adat menyambut kelahiran ialah amalan melenggang perut, mandi melenggang perut, menempah bidan, menanam uri bayi, mengadap perut, membaca doa, meminum air selusuh, mengazan bayi, tahnik, dan cukur jambul serta terdapat pelbagai pantang larang yang diamalkan masyarakat ketika hamil. Dalam adat tersebut juga wujud unsur-unsur khurafat. Semua pihak boleh mengamalkan adat menyambut kelahiran ini tetapi tidak perlu melakukan perkara yang menyekutukan Tuhan dan perbuatan khurafat lain kerana masyarakat Melayu beragama Islam. Amalan seperti mengadap perut atau mengadap semangat tidak perlu diamalkan sebaliknya masyarakat boleh mengantikan perbuatan itu dengan melakukan majlis bacaan doa dan sebagainya.