d

Saturday, June 20, 2015

Contoh Kerja Kursus Sejarah STPM

Ni akak nak bagi contoh proposal kerja kursus sejarah. Manfaatkan ye :)

1.0 Tajuk
Sejarah Penubuhan dan Perkembangan SK Batu Tiga Kuantan, Pahang dari tahun 1950 sehingga 2014
2.0 Pengenalan
SK Batu Tiga ini dibina kerana keperluan pembangunan negara yang pesat dari segi pendidikan terutama perkembangan masyarakat Kuantan khususnya di sekitar kawasan tersebut. Ramai pelajar yang ingin bersekolah dan menimba ilmu lantas SK Batu Tiga ini telah dibina. Oleh itu, sekolah rendah ini dapat menampung bilangan pelajar di sekitar kawasan Batu Tiga. Pada ketika itu telah terdapat sekolah rendah lain yang berhampiran dengan SK Batu Tiga seperti SK Sungai Isap, SK Permatang Badak dan SK Bukit Rangin.
3.0 Objektif Kajian
3.1  Mengkaji sejarah penubuhan Sekolah Kebangsaan Batu Tiga, Kuantan
3.2  Menjelaskan struktur organisasi dan pentadbiran SK Batu Tiga
3.3  Mengkaji sejarah perkembangan SK Batu Tiga dari tahun 1950 hingga 2014
3.4  Mengenal pasti pencapaian akademik pelajar SK Batu Tiga dari tahun 2005 sehingga 2013
3.5  Menganalisis usaha yang dilakukan dalam meningkatkan kecemerlangan akademik di SK Batu Tiga
3.6  Menganalisis cabaran yang dihadapi oleh pihak sekolah dalam meningkatkan kecemerlangan pelajar.

4.0 Permasalahan Kajian
Kajian dilakukan untuk memberi pendedahan kepada masyarakat setempat tentang sejarah latar belakang SK Batu Tiga. Selain itu, kajian ini menjelaskan tentang struktur organisasi dan pentadbiran SK Batu Tiga. Seterusnya, kajian ini menumpukan kepada sejarah perkembangan SK Batu Tiga dari tahun 1950 hingga 2014. Kajian ini juga dilakukan untuk mengenal pasti pencapaian pelajar-pelajar SK Batu Tiga dari tahun 2003 hingga 2013. Akhir sekali, kajian ini menganalisis usaha dan cabaran yang dilakukan oleh guru-guru di SK Batu Tiga bagi meningkatkan prestasi para pelajar.
5.0 Skop Kajian
Kajian ini tertumpu kepada sejarah penubuhan SK Batu Tiga yang terletak di Jalan Gambang, Kuantan, Pahang. Kajian ini membataskan masa kajian dari tahun 1950 hingga 2014. Kajian ini menumpukan latar belakang SK Batu Tiga. Seterusnya, kajian ini menceritakan struktur organisasi pentadbiran SK Batu Tiga. Kajian ini merangkumi tentang perkembangan SK Batu Tiga dari tahun 1950 hingga 2014 dan pencapaian akademik pelajar di SK Batu Tiga dari tahun 2005 hingga 2013. Di samping itu, kajian juga mengupas usaha dan cabaran guru-guru bagi meningkatkan prestasi pelajar di SK Batu Tiga.
6.0 Sorotan Kajian
Kajian ini mengenai institusi pendidikan iaitu sekolah rendah di Kuantan. Kajian mengenai SK Batu Tiga masih belum ditulis oleh pihak lain. Pengkaji merupakan perintis yang menjalankan kajian di sini berharap agar kajian ini dapat menjadi panduan kepada pengkaji-pengkaji yang akan datang. Walaubagaimanapun, beberapa kajian lepas yang boleh dijadikan sebagai panduan. Contohnya ialah :-

6.1  Siti Nor Sapariah Hashim, Shahrul Afzan Samsul Ali dan Siti Ayu Rezeki, Isu dan Cabaran Teknologi Maklumat dan Komunikasi Terhadap Literasi Awal Kanak-kanak Prasekolah, 2014. Penulisan artikel ini mengupas isu dan cabaran yang berlaku dalam pengunaan TMK terhadap literasi awal kanak-kanak prasekolah di Malaysia. Isu dan cabaran yang akan dibincangkan turut berfokuskan kepada tiga aspek penting dalam aktiviti P&P iaitu guru, kanak-kanak prasekolah dan bahan TMK.
6.2  Zawawi Ismail, Ab Halim Tamuri, Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff dan Mohd Ala-Uddin Othman, Teknik Pengajaran Kemahiran Bertutur Bahasa Arab di SMKA di Malaysia, 2011.  Artikel ini mengakaji kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis serta memberi teknik pengajaran bagi bahasa Arab, antara teknik yang digunakan ialah teknik latih tubi mekanis, latihan korus, teknik berteriak (ripple technique), prosa, teknik soal-jawab, latihan lanjutan, dialog, karangan berangkap dan lakonan. Kesimpulan daripada artikel ini menunjukkan guru hanya mengunakkan beberapa teknik sahaja. Hal ini akan menganggu keberkesanan kerana setiap tekni yang digunakan mempunyai kekuatan dan kelemahan. Artikel ini menjadi sumber rujukan utama pengkaji.
6.3  Norlela A.Kahar dan Aziz bin Nordin, Faktor-faktor yang Mungkin Mempengaruhi Perlaksanaan Program Bimbingan Taulan dalam Membantu Guru Sains Menguasai Bahasa Inggeris di Sekolah, 2008. Tesis ini mengenal pasti faktor-faktor yang mungkin mempengaruhi perlaksanaan Program Bimbingan Taulan dalam membantu guru Sains menguasai Bahasa Inggeris di sekolah. Hasil keseluruhan kajian menunjukkan bahawa kesediaan guru merupakan faktor yang paling dominan jika dibandingkan dengan keyakinan guru. Tesis ini menjadi rujukan kedua pengkaji dalam membuat kajian.


7.0 Metodologi Kajian
Pengkaji telah mengaplikasikan beberapa kaedah kajian. Antaranya ialah :-
7.1  Kaedah lawatan – Melalui method ini, pengkaji telah melawat sendiri Sekolah  Kebangsaan Batu Tiga di Kuantan, Pahang dan memerhati persekitaran kawasan tersebut serta mendapat beberapa maklumat mengenainya.
7.2  Kaedah temubual – Pengkaji telah menemu ramah beberapa warga SK Batu Tiga seperti
Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid Sekolah Kebangsaan Batu Tiga, Puan Sarifah Saloma Binti Syed Hamid.
7.3  Kaedah perpusatakaan- pengkaji telah memperoleh info tentang SK Batu Tiga melalui
buku pengurusan sekolah keluaran 2004 sehingga 2014.
7.4  Kaedah Melayari Internet – Melalui kaedah ini, pengkaji mendapatkan maklumat tentang SK  Batu Tiga. Antaranya ialah http://skbatutiga.blogspot.com/.
8.0 Struktur Esei
8.1 Pengenalan
SK Batu Tiga terletak di Jalan Gambang 25150 Kuantan, Pahang. Sekolah ini merupakan sekolah lama yang dibina pada tahun 1950 pada era pembangunan negara. Sekolah ini juga merupakan sekolah yang dibina berhampiran jalan raya utama menuju ke bandar Kuantan. Sekolah rendah ini berada kira-kira 8 kilometer dari bandar Kuantan.
8.2 Latar Belakang Penubuhan SK Batu Tiga
Sekolah Kebangsaan Batu Tiga dibina pada tahun 1950 dengan 6 bilik darjah, sebuah kantin dan satu bilik guru. Sekolah kerajaan ini mempunyai 55 orang guru, 7 staf sokongan, 1136 pelajar dan 15 bilik darjah. Pada tahun 2002, terdapat penambahan satu tingkat bagi pelajar PRA sekolah. Selain itu, terdapat surau yang daif, satu bilik Pusat Sumber yang hanya dapat memuatkan 20 orang murid sahaja. Seterusnya, sekolah ini mempunyai dua sesi persekolahan iaitu sesi pagi dan sesi petang. SK Batu Tiga juga dikenali sebagai SEBATI.
8.3 Struktur Organisasi Pentadbiran SK Batu Tiga dari tahun 2004 hingga 2014
8.3.1 Misi sekolah ialah Menjana pendidikan berkualiti kepada semua murid berdasarkan
         falsafah pendidikan kebangsaan.
8.3.2 Visi ialah SK Batu Tiga sekolah cemerlang dalam bidang pendidikan di daerah Kuantan
         menjelang 2015
8.3.3 Motto sekolah ialah Cepat, Cermat, Cekap dan Kemas
8.3.4 Dari segi pentadbiran organisasi, guru besar sebagai ketua dibantu GPK Pentadbiran,
         GPK HEM, GPK KOKO, staf dan guru-guru lain. Selain itu, terdapat pembelajaran     
         secara formal dan tidak formal di sekolah.
8.4 Perkembangan SK Batu Tiga dari tahun 1950 hingga 2014
Terdapat banyak perubahan yang dilakukan di SK Batu Tiga dari tahun 1950 sehingga 2014. Pertambahan bilangan guru dan pelajar serta pekerja. Selain itu, penambahan bilangan infrastruktur dan bangunan di kawasan sekolah. Terdapat juga kewujudan blok-blok baharu.
8.5 Pencapaian akademik pelajar SK Batu Tiga pada tahun 2005 sehingga 2013
Seramai 9 orang pelajar mendapat 5A dalam UPSR bagi tahun 2005. Pertambahan sebanyak 7 orang pelajar cemerlang pada tahun berikutnya. Pada tahun 2007, seramai 15 orang pelajar mendapat 5A manakala menurun sebanyak dua orang pada tahun 2008 dan pengurangan kepada 12 orang pada tahun 2009. Berlaku peningkatan seramai 18 orang pelajar mendapat ‘straight A’dalam UPSR 2010. Kemudian menurun kepada 6 orang dan bertambah sebanyak seorang pada tahun 2012 dan kekal 7 orang pelajar cemerlang dalam UPSR 2013.
8.6 Langkah-langkah untuk Meningkatkan Kecemerlangan Pelajar
Pelbagai langkah yang telah dilakukan oleh guru bagi meningkatkan prestasi pelajar. Antaranya, usaha melibatkan ibu bapa, usaha dari pihak pentadbir sekolah dan guru-guru. Selain itu, usaha para pelajar dalam aktiviti pembelajaran. Di samping itu, terdapat juga usaha pihak luar dari IPTA dan agensi-agensi tertentu.
8.7 Cabaran yang dihadapi pihak sekolah
Pelbagai cabaran yang dihadapi oleh pihak sekolah dalam mengawal pelajar. Antaranya, bilangan murid yang terlampau ramai di dalam kelas. Seterusnya, isu disiplin pelajar yang semakin merosot. Selain itu, beban kerja yang terlalu banyak bagi guru. Akhir sekali, sikap pelajar yang pasif dan malas dalam menjalankan aktiviti pembelajaran.
8.8 Penutup
Sepanjang penubuhan sekolah rendah ini, SK Batu Tiga telah mencapai banyak peningkatan terutama dalam bidang akademik. Hal ini disebabkan jasa para guru yang mendidik pelajar-pelajar dengan penuh ikhlas dan inovatif di samping usaha dan kerajinan para pelajar sekolah tersebut juga.
9.0 Penutup
Kajian ini menceritakan sejarah SK Batu Tiga kepada masyarakat setempat. SK Batu Tiga banyak memberi kesan yang memberangsangkan terutama dari segi prestasi akademik pelajar. Hal ini menyebabkan banyak ibu bapa menghantar anak-anak ke SK Batu Tiga untuk menimba ilmu. Kemasukan pelajar ke sekolah ini sentiasa mendapat sambutan yang hangat terutama bagi penduduk yang menetap di kawasan berhampiran sekolah tersebut.



10.0 Bibliografi
Blog Sekolah Kebangsaan Batu Tiga. SEBATI. http://skbatutiga.blogspot.com/
Fatimah binti Mustafa. 59 tahun. Guru Besar Sekolah Kebangsaan Batu Tiga. No 1 Lorong Sungai Isap Perdana 9 Perumahan Sungai Isap 3 25150 Kuantan.
Kamaruddin Hj. Husin. Sekolah dan Perkembangan Kanak-kanak. Kuala Lumpur : Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd. 1996.
Maimun binti Jelani. 56 tahun. Guru Penolong Kanan Pentadbiran Sekolah Kebangsaan Batu Tiga. Y-249 Kampung Permatang Badak 25150 Kuantan.
Ridzuan Saliman. Pelajar Terbilang Negara Cemerlang. Kuala Lumpur : Edition Plus Sdn Bhd. 2008.
Ridzuan Saliman. Strategi Bijak Belajar. Kuala Lumpur : Edition Plus Sdn Bhd. 2008.
Sarifah Saloma binti Syed Hamid. 54 tahun. Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid Sekolah Kebangsaan Batu Tiga. No 8 Lorong Sungai Isap Perdana 4 Perumahan Sungai Isap 3 25150 Kuantan.
_. Buku Pengurusan Sekolah Kebangsaan Batu Tiga. 2004
_. Buku Pengurusan Sekolah Kebangsaan  Batu Tiga. 2008

_. Buku Pengurusan Sekolah Kebangsaan Batu Tiga. 2014